De meeste mensen willen op het werk laten zien dat ze goed zijn in hun werk en loyale en hardwerkende medewerkers zijn. Er worden targets gesteld waar je je aan verbindt alleen komen er in de loop der tijd steeds meer taken bij waar we geen ‘nee’ tegen durven (of willen) zeggen ook al horen deze eigenlijk niet bij jouw rol binnen de organisatie.
Ik zie het regelmatig gebeuren dat medewerkers extra werkzaamheden op zich nemen en dagelijks langer door blijven werken om het werk maar op tijd af te krijgen. Dit lijkt natuurlijk geweldig voor een werkgever, want natuurlijk hoort af en toe pieken erbij, alleen wanneer dit structureel gaat worden dan kan er een onbalans gaan ontstaan die stress met zich meebrengt met alle gevolgen van dien. Dit gebeurt met name wanneer de extra werkzaamheden ten koste gaan van privé tijd én er achteraf weinig waardering voor is.
Je wordt niet overspannen van hard werken alleen gaan zaken aan je knagen wanneer je niet met de juiste dingen bezig bent en/of je geen waardering krijgt voor alle (extra) werkzaamheden die je uitvoert.
Durf je eigen grenzen aan te geven en geef aan dat wat er extra gevraagd wordt niet realistisch is of niet bij jouw functie hoort.
‘Nee’ is ook een antwoord.
www.renasense.nl